Summa sidvisningar

torsdag 7 november 2013

Alla har 24 timmar.

Alla ska ha sitt. Dygnet har 24 timmar.
Jag vill träna.
Maken vill träna.
Mat ska fixas.
Dammråttorna behöver samlas ihop lite.
Det ska tvättas.
Hunden ska rastas.

Ja, ni fattar :-)

Alla familjer har sitt, och sina utmaningar.
Vi har valt att prioritera att träna, och att umgås - inte nödvändigtvis samtidigt dock.
Men ibland kör det ihop sig och man får lite känslan av att man skulle behöva klona sig.

Det är då många ger upp lite. Prioriterar bort träningen. Dimper ned i soffan och suckar lite...
"Jag hinner inte"..."Jag har inte tid"..."Jag måste städa"...

Och, visst, ibland räcker vi inte till överallt. Dygnet har 24 timmar - no more, no less. Lika för alla.
Men det är också så långt vi är helt lika.
Så långt vi har samma förutsättningar.

Sedan handlar det om vilka val vi gör. Hur vi väljer att förhålla oss till en situation. Var vi befinner oss i Livet.
Prioriteringar.

Jag har inte alltid valt träning och hälsa före städning till exempel. Snarare tvärtom.
Jag satte min hälsa i sista hand. Och jag hade alla möjliga och omöjliga ursäkter till varför jag inte hade tid att motionera eller träna.

Idag vet jag bättre. Jag är klokare och förstår vad som är viktigt.
Min hälsa kommer i första hand. Annars är jag i alla fall inte till mycket nytta för familjen eller vänner.

Jag vill idag till och med påstå att ALLA har tid till träning eller motion.
Det behöver inte ta så lång tid. Man kan träna hemma. Youtube är fullt av bra tips och övningar - helt gratis.
Det behöver inte vara komplicerat - promenera, spring, cykla.

Men ALLA har tid, och behöver ta sig tid till att ta hand om sig och sin kropp.

Så gör dig själv en tjänst. Börja NU. Inte på måndag, eller efter jul, eller som nyårslöfte.

Ba gört.

4 kommentarer:

  1. Härligt inlägg, skall minnas dina avslutande ord "ba gört" om latmasken vrider sig i mig någon dag. Jag hade liknande tankar idag, fast inte just tränings-peppen men att göra det som är bra för hälsan liksom, ta hand om sig (: http://iform.se/blogg/motivationsbloggen/hello-helgen Trevlig helg! (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja ibland är det ju bara så enkelt "ba gört" :-)
      Tack för dina fina ord!

      Radera