Summa sidvisningar

torsdag 29 augusti 2013

Ladda upp & fylla på.

Det är mycket som skrivs om kost just nu - ämnet har liksom fullständigt exploderat.
Det skrivs mycket om hur viktigt det är att äta. Och det ska ätas rätt.
Hetast är väl - för tillfället - 5:2-metoden.
Jag är själv lite nyfiken på den, hur den fungerar, vad resultatet kan bli, hur skulle den kunna påverka mig.
Så jag läser på. Jag dammsuger internet, bloggar och andra forum. Allt för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning.
...
Samtidigt funderar jag över hur allt detta påverkar våra unga människor, våra barn & tonåringar.
De har det inte så lätt i dagens läge.
Media fullkomligt svämmar över med ideal. Bilder på hur vi "borde" se ut.
Intervjuer med kändisar om hur de gått ned massor i vikt med hjälp av "metod X".
Rubriker - oavsett om det är på nätet eller i tidningarna - slås upp stora & feta, med "måsten" när det kommer till både träning och mat.
Bilder på tjejer i korta brallor, urringade toppar...träningsklädda med plutande läppar...?!
...
Jag fick ikväll frågan, från några av de yngre på mitt träningsställe, om jag alltid äter nyttiga grejer...
Vad svarar man på det?
För mig är det viktigt att förmedla ett sunt budskap, utan att för den skull bli manisk.
Vad jag svarade? "Mat...vanlig mat. Ofta och gärna. Extra bra och energirikt när jag ska träna."
...
Så, är det fel att äta efter en metod?
Nej, det tycker jag inte.
Men, fundera över varför du behöver en metod, vad syftet är, vad ditt mål är.
Gör samma sak med din träning. För vem tränar du? Vad har du för mål med din träning, vad vill du uppnå?
När du har läget klart för dig, gör en plan - och håll dig till den, det kommer fungera!
...
Jisses...det blev en hel roman...sorry.
Men det ÄR ett viktigt ämne, och vi vuxna behöver fundera över vad vi vill och bör förmedla, vilka signaler vi sänder till våra unga människor.

Finally, njut av den mat du äter. Har du stoppat i dig slaskmat eller godis - ha inte dåligt samvete, ta nya tag imorgon.
Ät, rör på dig och må bra.
Det ska vara härligt att leva ♥.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar