Summa sidvisningar

måndag 18 april 2011

Matematik i vardagen...

Härligt med barn!

Underbart härligt är det med nyfikna och vetgiriga barn!

Står i kassakön på IKEA med 10-åriga sonen då han plötsligt kläcker ur sig:

"Om jag äter 4 fluortabletter om dagen så räcker min burk i 50 dagar..."


Och ja, burken med fluortabletter innehåller 200 tabletter...!

Som förälder är det kanske inte alltid så lätt att "orka" vara pedagogisk och alert & vaken på barnens frågor och funderingar, men ibland tror jag vi vuxna krånglar till det :-)

Matematik till exempel behöver ju inte bli så krångligt om man väver in det i vardagen!


Jag för min del klarar mig utmärkt med mina matematikkunskaper...jag vet precis hur man räknar ut procenten i rabatt vid  R E A ...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar