Summa sidvisningar

tisdag 20 maj 2014

Yogareflektioner.

Jag är inte någon superjättevan yogautövare.
Har inte alls hållt på i särskilt många år.

Men jag älskar yogan!

Den ger mig så otroligt mycket, både rent fysiskt men också mentalt.
Ja, det är till och med så att mentalt händer det en hel del grejer i samband med att jag utövar yoga mer.

Idag "vågar" jag ju till och med utövar yoga på hemmaplan.
Mitt i vardagsrummet.

Där jag "störs" av familjeaktiviteter såsom tonårsmusikljudnivå, makens knattrande på tangentbordet, kissen som alltid kommer och vill vara med så fort jag rullar ut mattan, voffen som tror att vi ska leka när matte ligger på den där skojiga mattan.

Men jag störs inte.

För det mesta. Det kan vara lite störande när kissen passar på att lägga sig mitt under mig när jag ska ner i chaturanga och sedan upp i uppåtgående hund :-)
Men det är ok.
Det är ju så Livet är och beter sig. Det kommer emellan, hela tiden.

Närvaro i yoga är viktigt.
Att börja tänka på vad jag ska laga för mat när jag står i en tung trebent hund är ingen bra idé.
Inte heller är det smart att fundera på hur det ska gå med sonens infekterade nageltrång när jag står på huvudet.

Lugn och fokus i yoga är viktigt.
När jag ligger i plogen är det inte helt lätt att behålla vare sig lugn eller fokus när jag känner att det blir lite ont om luft på grund av att mina bröst är aningens för stora för att inte hakan ska fastna emellan.

Så kommer andningen in.
Att andas sig igenom det som känns jobbigt.
Djupa andetag.
Att släppa taget lite.
Det fungerar.

Alla de här delarna är viktiga även i vår vardag.
Imorse när jag borstade tänderna - jag övar på balans när jag borstar tänderna med eltandborsten - så tappade jag fokus för ett tag och vips tappade jag balansen samt dreglade ned min sovtröja.

Det är nyttigt att stanna upp och reflektera, fundera lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar