Summa sidvisningar

tisdag 11 februari 2014

Dårskap.

Så det kan bli.
Vilka tragiska människor det finns.
För att inte tala om oförskämda.

Och det värsta var att jag själv förvandlades till något av en bitch...

Uppe på härliga Djäkneberget möter jag först en hurtig äldre dam som hälsar varmt och glatt.

Sedan brakar det lös...

Jag får syn på en lösspringande hund.
Charlie och jag stannar och avvaktar.

"Var är matte eller husse? Har den rymt?"

Då plötsligt kommer en man och en kvinna ut ur skogen, rätt så långt från hunden.
Jag frågade om det var deras hund och så var fallet.

Jag bad dem - vänligt och leende - koppla sin hund.

Då går mannen raskt ut i buskaget och lyfter upp sin hund och säger åt mig att: "Gå förbi du, jag tänker inte koppla honom, men jag kan hålla upp honom".

Varpå jag påpekar - fortfarande på ett vänligt sätt - att hundar ska vara kopplade inom tättbebyggt område.

Mannen säger då spydigt åt mig - medan han kommer närmare mig och Charlie - att: "Du kanske borde vara kopplad! ".

Ursäkta?!

Fortfarande känner jag mig lugn och tänker att han kanske skojade eller försökte vara rolig och säger följande:
"Av hänsyn till andra eventuellt hundrädda människor samt att din hund kan bli biten av någon annan hund så är det bra om hunden är kopplad, okej?"

Han muttrar något ohörbart. Kvinnan håller sig på sidan och öppnar inte munnen.

När vi passerar varandra vänder han sig om och går tillbaka mot mig och skriker att jag borde ta upp min egen skit innan jag ger mig på andra.
Han gormar: "Vi hittade hundskit där uppe och det kom väl från din va? Var har du dina skitpåsar då, va va?"

Då brister det liksom.
Och jag gapar tillbaka.

"Förbannade jävla rövhål! Hoppas du halkar i backen och slår arslet av dig!"

Jag vet att det inte blir bättre av att bete sig lika illa som han gjorde.
Men det kändes väldigt skönt.
Att få ur sig den frustration och irritation över hur jag blev bemött.

Min avsikt var aldrig att leka hundpolis.
Min avsikt var enbart att skydda andra, samt hans egen hund faktiskt.

Men tro mig, jag har lärt mig min läxa.
Jag kommer aldrig att göra om detta.
Bättre att sköta sig själv och skita i andra.

Sorgligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar